Rondvraag goede doelen impact corona: 2021 wordt écht rampjaar

Goede doelen zien dit jaar hun inkomsten gemiddeld met 50% dalen en voorspellen dat 2021 nóg erger wordt. Dit blijkt uit een rondvraag van Goodgift bij 115 van onze goede doelen

Door de aanhoudende corona crisis werden acties geannuleerd en fondsenwerving afgelast. Ook hét event voor goede doelen, de Warmste Week, verlegt hun focus van geld inzamelen naar vrijwilligerswerk – een grote streep door de rekening.

Tot 90% minder inkomsten

Goede doelen zien dit jaar hun inkomsten gemiddeld met 50% dalen. Bij organisaties die grotendeels afhankelijk zijn van events loopt dit zelfs op tot 90%. Anderen, die vooral beroep doen op subsidies, zien hun inkomsten gelukkig (nog) niet erg dalen. Zij hopen vooral dat de subsidies blijven lopen in 2021.

“We overleven op onze reserves en de subsidies die we van gemeente- en stadsbesturen krijgen”, zegt Kristophe Thijs van Give us a Break.

Het zijn vooral kleine, minder bekende vzw’s die hun inkomsten het zwaarst zien dalen. Zo verliezen bv. Rolstoelbasketbal vzw, Steunpunt Kinderepilepsie vzw en Nestel tot 90% inkomsten. Waar grote goede doelen steun krijgen van bedrijven halen kleinere vzw’s hun inkomsten vaak uitsluitend uit events of donaties van particulieren.

2021 nóg erger dan 2020

“Vermoedelijk zal het effect volgend jaar groter zijn door de verdere impact op de financiële situatie van heel wat donateurs.” – Olivier Deschodt van çavaria.

Jammer genoeg voorspelt 80% van de vzw’s dat nog 2021 erger wordt. Covid-19 is lang het land niet uit en het zal nog even duren vooraleer de maatregelen omtrent events weer versoepelen.

“De inkomsten van De Warmste Week 2019 werden bij de cijfers van 2020 gerekend.” zegt Koen Hendrickx van Feestvarken vzw. Dit jaar zamelt De Warmste Week geen geld meer in, dit zal een groot effect hebben op de inkomsten van 2021 van vele organisaties.

Speciale corona-proof acties

Gelukkig zitten de goede doelen niet stil en hebben ze een plan B, C én D bedacht. Ze schakelen over op online verkoop en meer communicatie.

Ook via talloze creatieve manieren proberen ze hun activiteiten verder te zetten. Zo wordt het jaarlijkse eetfestijn bij De Walhoeve vzw wordt een aan huis geleverde stoverij met friet. Online wijn- of chocoladeverkoop zoals bij C-Dienst en Zebrapad VZW.

“Wij hebben dit jaar veel meer ingezet op digitale media en social media”, zegt Isabelle Bister van Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen.

Help jij ook mee?

Heel wat goede doelen kunnen jouw hulp goed gebruiken. Met de feestdagen voor de deur, hopen wij een hartverwarmend alternatief te zijn onder de kerstboom. De €5 die de vorige jaren in winkelstraten of via scholen werd uitgegeven, blijft nu in je zak zitten. De €20 die je gaf voor het aanvragen van je favoriete plaat, blijft op je rekening staan.

Zoek je een makkelijke en leuke manier om te doneren? Dan is Goodgift zeker iets voor jou! Goodgift is de cadeaubon voor alle goede doelen. De ontvanger kiest zélf naar wie de donatie gaat – een goed doel dat hij/zij belangrijk vindt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *