Goed doel in de kijker: Think Pink

Think Pink geeft borstkanker geen kans

Borstkanker treft in ons land 1 vrouw op 8: een triest wereldrecord. Daarom gaat vzw Think Pink al sinds 2007 voluit voor haar missie: geef borstkanker geen kans. “Met meer dan 10.800 borstkankerdiagnoses per jaar kent haast iedereen wel iemand, van nabij of verderaf, die getroffen is door de ziekte”, vertelt Think Pink-voorzitter Heidi Vansevenant. “Dat maakt het zo belangrijk om samen een signaal van solidariteit te geven. En daarom is Think Pink er voor lotgenoten en voor iedereen die hen lief is.”

Heidi was zelf getroffen door kanker en besliste om haar leven een nieuwe invulling te geven. “De kans om Think Pink op te richten kwam op het juiste moment”, zegt Heidi. “Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. We hebben vanaf dag één heel bewust beslist om geen subsidies te vragen. We willen een kritische en constructieve rol kunnen aanhouden, en daarvoor vinden we onafhankelijkheid cruciaal. Dat betekent dat onze werking alleen mogelijk is dankzij de ongelooflijke steun van deelnemers, partners en sympathisanten. Zij maken het mogelijk om onze doelen waar te maken.”

Vier pijlers maken het verschil

“We hebben onze missie vertaald in vier concrete doelen”, aldus Heidi. “In 2019 focussen we ons meer dan ooit op informeren over borstkanker. Voor de buitenwereld, maar in het bijzonder voor lotgenoten zelf, mensen die getroffen zijn door borstkanker. Op het moment dat je de diagnose krijgt, komt zoveel informatie op je af dat je niet alles kunt onthouden. Dat weet ik uit eigen ervaring. Daarom schenken we sinds 2016 elke lotgenoot het Think Pink-boek bij de diagnose. Daarvoor kunnen we een beroep doen op de borstklinieken in ons land.”

Het boek bevat informatie over borstkanker, voor, tijdens en na de behandeling. Het kreeg dit jaar een grondige update, om lotgenoten nog beter te kunnen informeren. Het krijgt vanaf dit najaar bovendien ondersteuning van een heuse Think Pink Guide-app, en een papieren tegenhanger voor wie minder goed overweg kan met een smartphone.

Daarnaast vestigt Think Pink voortdurend de aandacht op het belang van borstkanker vroeg op het spoor zijn. “We zetten voluit de schouders onder het Bevolkingsonderzoek Borstkanker dat vrouwen tussen 50 en 69 jaar gratis elke 2 jaar een screeningsmammografie aanbiedt”, geeft Heidi aan. “Vroege opsporing is cruciaal voor betere kansen en minder zware behandelingen. Daar vestigen we in het bijzonder de aandacht op tijdens oktober = borstkankermaand met onze lintjescampagne. Elk roze Think Pink-lintje staat voor een boodschap van solidariteit en sensibilisering.”

Levensbelangrijk onderzoek en warme topzorg

Een derde cruciaal punt is onderzoek rond borstkanker. “Een lotgenoot op tien sterft aan borstkanker. Dat vinden we onaanvaardbaar. Daarom financieren we met ons SMART Fonds borstkankeronderzoek”, vertelt Heidi. “Zo willen we lotgenoten in de toekomst meer en betere kansen geven, én betere zorg. Dat doen we zelf ook met ons Share your Care Fonds. Dat biedt lotgenoten een lichtpuntje via een attentie die iemand uit hun omgeving aanvraagt. Een bos bloemen of pakket met een warme boodschap, een onvergetelijke vaart in onze roze Think Pink-luchtballon, een ontspannend nachtje in een luxehotel of een deugddoend verblijf in de Koninklijke Villa: voelen dat iemand aan je denkt en op een speciale manier iets voor jou wilt doen, kan zoveel deugd doen.”

Geef jij de strijd tegen borstkanker een duwtje in de rug? Steun dan Think Pink! Meer info op think-pink.be of schenk een Goodgift via onze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *